Inhoud
Laadpaal voor een VvE
Bij een laadpaal in een VvE garage komt net even iets meer kijken dan een laadpaal bij je eigen oprit, waarbij eigenlijk niemand iets in te brengen heeft. Toch is het goed dat de gemiddelde VvE kijkt naar de opties, want mensen binnen een VvE hebben vaak geen andere optie. Publieke laadpunten zijn duurder en een laadpaal langs de straat laten plaatsen, dat mag niet zomaar.
Voor de VvE zijn er veel bronnen waar informatie uit geput kan worden. Een goed en volledig startpunt is de brochure laadoplossingen voor elektrische auto’s binnen de VvE. Hierin staan ook alle belangrijke punten vermeld, plus de stappen die gezet moeten worden.
Hoe krijg je een laadpaal in je VvE garage geplaatst?
Wil je zeker weten dat de laadpaal in de VvE garage veilig is? Dit stappenplan is opgesteld door de brandweer om de veiligheid te bevorderen:
- Inventariseer de brandveiligheidsmaatregelen en voorzieningen die er op dit moment zijn.
- Nodig een adviseur van de brandweer en gemeente uit om te overleggen over de te nemen maatregelen aan de hand van de risico’s voor de veiligheid.
- Plaats de laadpalen en stekkerauto’s zo dicht mogelijk bij de ingang/uitgang van de VvE garage.
- Rook- en koolmonoxidedetectoren zorgen ervoor dat problemen snel opgemerkt en aangepakt kunnen worden
- Zorg voor een goede aanrijdbeveiliging van de laadpunten in de VvE garages
- Schakel erkende monteurs in en maak alleen gebruik van goedgekeurde (CE-keurmerk) en onbeschadigde laadkabels bij het laden
- Zorg voor een noodknop waarmee het systeem uitgeschakeld kan worden bij problemen
- Voorzie gebruikers van duidelijke instructies bij het laden en in geval van noodsituaties
Het is verstandig om van tevoren na te gaan hoeveel vraag er is naar laadpunten op dit moment en in de nabije toekomst. Zo kunnen de plannen en uitvoering direct naadloos aangesloten worden op de wens van de leden binnen de VvE.
Subsidie voor oplaadpuntenadvies bij laadpalen voor VvE
In Nederland zijn meer dan 1 miljoen woningen aangesloten bij een vereniging van eigenaren. De overheid wil het elektrisch rijden aanjagen en heeft daarom subsidie beschikbaar gesteld om de drempel naar laadpalen in VvE garages te verlagen. Hierbij is ingezet op het inschakelen van deskundig advies in de voorbereidende fase, de stap die elke VvE eerst zal zetten voordat er tot uitvoering overgegaan wordt.
De subsidie heeft betrekking op het oplaadpuntenadvies bij laadpalen voor verenigingen van eigenaren. De subsidie bedraagt 75% van de kosten tot een maximale waarde van € 1500. De regeling is er eentje met terugwerkende kracht: alle aanvragen die na 6 oktober 2021 aangevraagd zijn, tellen mee. Daarmee komen de geschatte subsidiekosten net onder de 1 miljoen euro uit.
Een andere manier waarop de overheid het plaatsen van laadpalen in garages van een vereniging van eigenaren makkelijk wil maken, is door het meerderheidsbesluit te schrappen en is een melding maken genoeg, mits er voldaan is aan een aantal voorwaarden. Deze wetsaanpassingen staat op de planning voor juli 2023.
Heeft de eigenaar van een appartement recht op een oplaadpunt voor zijn auto?
Op dit moment heeft de eigenaar van een appartement als onderdeel van de VvE geen recht op een oplaadpunt in de garage voor zijn of haar auto. Alles valt namelijk onder het gemeenschappelijk eigendom en dit betekent dat er een meerderheid voor de plaatsing van de laadpaal moet zijn. Is dat niet het geval, om welke reden dan ook, dan mag het oplaadpunt onder de huidige wetgeving niet geplaatst worden.
Daarom heeft de wetgever een wetsvoorstel op tafel liggen, waarbij het meerderheidsbesluit vervangen wordt door de notificatieplicht. Daarmee mag een eigenaar van een appartement bij inwerkingtreding van de nieuwe wet wél een oplaadpunt laten plaatsen, zelfs wanneer er geen meerderheidsbesluit gevormd is. Wel moet de eigenaar voldoen aan bepaalde eisen, die vooral te maken hebben met de brandveiligheid.
Aangezien lang niet iedereen het eens is met de wetsaanpassing, is het nog de vraag in welke vorm deze gegoten wordt voordat deze daadwerkelijk actief wordt.
Toegewezen parkeerplaatsen
Het zou een aantrekkelijk idee zijn om laadpalen te plaatsen in een VvE garage die door alle leden gebruikt kunnen worden. Helaas is dat in de meeste gevallen niet mogelijk of toepasbaar, omdat er toegewezen parkeerplaatsen zijn, waarbij de eigenaren een vaste parkeerplaats hebben die gekoppeld is aan het appartement nummer. Het laten vallen van deze indeling lijkt niet wenselijk, omdat dit extra handelingen zijn en daarmee meer weerstand oproept.
Verdeling van de kosten
De verdeling van de kosten is een andere, vervelende drempel. Mensen met een elektrische auto zijn op dit moment nog in de minderheid. Zij zijn echter de enigen die gebruik kunnen maken van de laadpaal, terwijl de kosten doorgaans evenredig over de eigenaren verdeeld worden. Ook kan het plaatsen van de laadpaal verzwaring van de aansluiting vereisen, waardoor de maandelijkse lasten binnen de VvE ook hoger uit zullen vallen. Om hier een kous aan te kunnen passen, is maatwerk nodig, waarbij ook rekening gehouden moet worden met mensen die na de plaatsing van een laadpaal overstappen op een elektrische auto en gebruik willen maken van de laadpaal in de VvE garage.
Voordelen van een VvE laadpaal
- De VvE krijgt subsidie voor het deskundig advies
- Elektrische rijders houden hun vaste parkeerplek bij een goede oplossing
- Het aantal laadpunten is eenvoudig uit te breiden
- De kosten kunnen verdeeld worden over de eigenaren
- De VvE kan een vergoeding per geladen kWh vragen om zo de kosten te dekken voor de installatie van de laadpaal
- De drempel naar elektrisch rijden wordt lager voor de andere eigenaren
- Alleen VvE-leden hebben toegang tot de laadpaal in een afgesloten garage
Wil je meer informatie of direct een offerte voor de installatie van een laadpaal? Vul dan het formulier hieronder in.