Inhoud
Wat kost een laadpaal thuis nou eigenlijk?
De kosten voor een laadpaal thuis lopen bijzonder uiteen. Je kunt denken aan prijzen vanaf € 400 tot € 2000. In het meest gunstige geval is er weinig werk nodig en kun je volstaan met een basismodel. In andere gevallen moet er véél meer gedaan worden, of kies je voor een uitgebreid laadstation waarmee je twee elektrische auto’s tegelijkertijd dynamisch kunt laden. Om je een beter inzicht te geven in wat de kosten voor een elektrische laadpaal thuis voor jou zijn, hebben we hieronder alle belangrijke onderdelen langs laten komen.
Welke kosten komen kijken bij een laadpaal aan huis?
Kostenpost | Prijs (ongeveer) |
Prijs laadpaal zelf | € 400 tot € 1200 |
Kosten voor installeren | Graafwerkzaamheden: € 45 per meter Verzwaring meterkast: € 350 tot € 600 (bij vervanging complete meterkast) |
Periodieke kosten | Verzwaarde aansluiting: € 250 per jaar (bij 3x25A) Onderhoudscontract: € 5 tot € 25 per maand, afhankelijk van gekozen diensten en omvang |
Welke laadpaal kies je?
Voor de zoekopdracht ‘laadpaal kopen’ in Google in en je krijgt een eindeloze lijst aan merken en modellen. Van Easee tot Wallbox en van Mennekes tot Charge Amps. Laat de merken even links liggen en kijk naar wat jij nodig hebt thuis. Hierbij gaat het om het aantal ampère waarmee je wilt én kunt laden (10 ampère is overal mogelijk, maar de meeste EV’s kunnen een hogere laadsnelheid aan) en het aantal fases waarop geladen wordt.
Tip van ons; kies vooral een laadpaal die een hogere laadcapaciteit heeft dan de maximale laadsnelheid van je huidige elektrische auto. Standaard wordt tegenwoordig gekozen voor 11 kW laden, terwijl veel elektrische auto’s al op 22 kW kunnen laden. Wil je voorkomen dat je over een paar jaar opnieuw kosten voor een laadpaal aan huis hebt? Kies dan nu alvast een laadpaal die klaar is voor de toekomst. Het is dus beter om naar de opbrengsten en mogelijkheden te kijken dan modellen te vergelijken op basis van de laadpaal prijzen.
Wat kost een laadpaal nou eigenlijk? De prijs voor een laadpaal thuis ligt ongeveer tussen de € 400 en € 1200. Doorgaans kun je prima volstaan met een model rond de € 600 – € 700. Uiteraard wordt de laadpaal prijs mede bepaald door de functies, de extra mogelijkheden (zoals dynamisch laden) en het merk van de laadpaal.
1-fasige laadpaal
De standaardmeterkast heeft 1 fase en kan een vermogen leveren tot 16 ampère. Sluit je een 1-fasige laadpaal aan op een meterkast met een lege 16A-groep, dan kun je maximaal met 3,7 kW laden. Een 1-fasige laadpaal kan altijd direct geïnstalleerd worden wanneer je een vrije groep hebt. Heb je dit niet, dan moet de groepenkast uitgebreid worden.
3-fasige laadpaal
Een 3-fasige laadpaal laadt op 3 fasen en wordt daarom aangesloten op een groep met 3 fasen. Doorgaans kun je hiermee laden op 3x25A (ofwel 25 ampère op 3 fasen) wat neerkomt op 11 kW. Om te kunnen laden op 22 kW heb je een aansluiting nodig van 3x32A. Aangezien dit niet standaard is, kun je rekenen op een prijskaartje tussen de € 200 tot € 300 van de netbeheerder. Ook zijn de 3-fase laadpaal kosten hoger dan een standaard 1 fase laadpaal, zeker wanneer je kiest voor een model met ingebouwde DC-lekstroombeveiliging.
Kosten voor de installatie van de laadpaal thuis
Het gaat niet alleen om de laadpaal prijzen wanneer je de kosten voor een laadpaal thuis uit wilt rekenen. De laadpaal moet namelijk ook nog geïnstalleerd worden. Komt de laadpaal bij de voordeur aan de oprit te hangen, dan zijn de kosten het laagst. De afstand tussen de meterkast en de laadpaal bestaan dan doorgaans uit één muur. Is de afstand echter groter, dan komen er meer kosten voor onder andere de kabels en de graafwerkzaamheden.
Graafwerkzaamheden
Wordt de laadpaal niet aan de buitenmuur bevestigd, maar bijvoorbeeld aan een extra paal een aantal meter van het huis? Dan kun je rekenen op een prijs tussen de € 40 en € 50 per meter vanaf de meterkast tot de plek waar de laadpaal moet komen. Gaat het alleen om graven in aarde, dan vallen de kosten voor een laadpaal thuis lager uit dan wanneer er ook bestrating of tegels verwijderd en teruggelegd moeten worden.
Verzwaring van de meterkast
Kies je voor laden op 1 fase, dan hoeft de meterkast niet verzwaard te worden. Kies je voor een 3-fasige laadpaal en heb je géén 3 fasen in je meterkast, dan moet de elektricien langskomen. De kosten hangen in dit geval van jouw situatie af. Heb je een moderne meterkast, dan kost dit je een paar tientjes. Is het een oudere meterkast, dan kom je op een paar honderd euro voor de nieuwe meterkast plus de installatiekosten. Daaroverheen betaal je rond de € 300 voor het verzwaren van de aansluiting aan de netbeheerder. Daarvoor krijg je wel zo’n 60 kilometer per uur laden extra.
Periodieke kosten van een laadpaal thuis
Is de aansluiting verzwaard? Dan gaan de netkosten per jaar ook omhoog, aangezien je betaalt naar capaciteit van de aansluiting. Andere periodieke kosten van een laadpaal thuis waar je rekening mee moet houden, is het onderhoud aan de laadpaal. Hier kun je een onderhoudscontract voor afsluiten, waar de installateur van de laadpaal je meestal meer informatie kan geven.
Laadpaal thuis of een openbaar laadstation gebruiken?
De kosten voor laden bij huis zijn lager dan de tarieven bij openbare laadpalen. Ook weet je zeker dat jouw thuislaadpaal gewoon beschikbaar is wanneer jij wilt laden. Heb je zonnepanelen of kun je laden op een daltarief? Dan betaalt de laadpaal thuis zich nog veel sneller terug uiteraard, omdat de laadkosten dan nóg lager uitvallen.
Kosten drukken met fiscale voordelen voor de zakelijke gebruiker
Als ondernemer kun je de btw over de kosten voor aanschaf en plaatsing verrekenen. Daarnaast kun je gebruikmaken van de KIA (kleinschaligheidsinvesteringsaftrek) en MIA (milieu-investeringsaftrek). MIA biedt een aftrekpercentage van 45% voor laadstations met investeringskosten boven de € 2500. KIA biedt een winstaftrek van 28% en geldt alleen voor investeringen boven de € 450, wat bij de aanschaf van een laadpaal geen enkel probleem op zal leveren.
De kosten voor een laadpaal thuis zijn ook aftrekbaar wanneer deze bij medewerkers worden geplaatst die een elektrische auto hebben en waarbij de onderneming opdraait voor de aanschaf- en installatiekosten. Dus voor jouw laadpaal thuis zijn de kosten voor de werkgever die daar weer fiscale voordelen voor ontvangt.
Rekenvoorbeeld
Voor een benzineauto mag je rekenen op een prijs van € 0,17 per kilometer, waar een diesel met € 0,10 per kilometer goedkoper lijkt te zijn (al zijn de brandstofprijzen behoorlijk gestegen). In deze prijzen zitten de wegenbelasting en verzekeringskosten namelijk niet, omdat dit voor het rekenvoorbeeld niet relevant is. De elektrische auto kost je gemiddeld slechts € 0,04 per kilometer, al kan dit veel lager uitvallen bij een goedkoper stroomtarief en/of een lager verbruik per kilometer.
Laten we de thuislader eens naar de openbare laadpaal zetten in het rekenvoorbeeld. We gaan uit van 6,5 kilometer bereik per kWh van een van de meest populaire EV’s; de Tesla 3. Dit levert de volgende resultaten op:
- Openbare lader; € 0,60 per kWh (geen snellader); prijs per kilometer: € 0,092
- Thuislader; € 0,46 per kWh: € 0,07
De gemiddelde Nederlandse automobilist met elektrische auto rijdt zo’n 1000 kilometer per maand. Zou je alle kilometers met een thuislader hebben geladen, dan is de totale prijs € 840. Zou je al deze kilometers laden bij een openbare laadpaal, dan komt dit neer op een kostenpost van € 1104, waarbij we de extra kilometers tussen huis en laadpaal niet meegenomen hebben, net als dat we eventuele kosten voor de laadpassen buiten beschouwing hebben gelaten.
Dat betekent dat je zo’n € 260 per jaar bespaart met een laadpaal aan huis, meer comfort hebt en ook kunt laden met je eigen zonnepanelen of uitsluitend in het daltarief. Daarmee wordt de laadpaal thuis nog véél goedkoper namelijk.