Inhoud
Hoe lang duurt het opladen van een elektrische auto?
De laadtijden van de elektrische auto’s lopen bijzonder uiteen, omdat dit afhankelijk is van een aantal belangrijke factoren. Doorgaans zijn de accu’s van elektrische auto’s geladen binnen een uur of 5 wanneer er geladen wordt op een standaardstroomaansluiting tussen de 3,7 en 11 kW. Uiteraard gaat laden vele malen sneller wanneer er een snellader gebruikt wordt of wanneer jouw elektrische auto een beperkte accucapaciteit heeft.
Het gebruik van een publieke laadpaal of een thuislader heeft ook invloed op de laadtijd.
Opladen via het stopcontact
Wanneer je de elektrische auto via het stopcontact laadt, dan wordt de accu doorgaans geladen met 2,3 kW (of 3,7 kW wanneer er geen bescherming voor overbelasting inspringt omdat het stopcontact voorbereid is voor elektrisch laden). Dit is de traagste en meest gebruikelijke manier om de elektrische auto te laden. Bij een gemiddeld model heb je tussen de 6 en 12 uur nodig om de accu volledig te laden.
Opladen met een eigen laadpaal
Heb je een eigen laadpaal, dan kun je sneller laden omdat deze beginnen op een laadsnelheid van 3,7 kW. Hoelang het exact duurt om de elektrische auto te laden, is afhankelijk van het soort laadpaal dat je hebt. Een 3-fase laadpaal laadt de accu bijvoorbeeld vele malen sneller op dan een 1-fase laadpaal. Ook is het belangrijk op hoeveel kW de laadpaal kan laden. De 22 kW laadpaal is op dit moment een van de snelste thuislaadpalen die op de markt is (3 fasen op 25 ampère).
Opladen met een snellader
De snelste manier om de elektrische auto te laden, is met een snellader. Dit zijn openbare laadpalen die je vooral vindt langs de snelwegen en op de grote laadpleinen door heel Europa. Moderne openbare laadpalen kunnen laden met een laadsnelheid boven de 250 kW. Dit betekent concreet dat elke EV die geschikt is voor het laden met deze snelheid binnen 15 minuten verder kan rijden met 80% acculading.
Laden tot 100% bij snelladers is ongebruikelijk. Dit komt omdat de laadcurve aanzienlijk vertraagt wanneer de 80% is bereikt.
Factoren die de oplaadtijd bepalen
Er zijn een aantal factoren die bepalend zijn voor de laadduur van een elektrische auto. Gebruik je een openbare laadpaal, denk dan bijvoorbeeld aan de drukte op het laadplein waar je bent. Staan er veel mensen te laden, dan haalt de openbare laadpaal vaak niet de maximale laadsnelheid die geadverteerd wordt. Goed om rekening mee te houden wanneer je haast hebt dus. Hieronder vind je nog een aantal belangrijke factoren die invloed hebben op de oplaadtijd van een EV.
Capaciteit van de accu
Simpel gesteld: hoe meer capaciteit de accu heeft, hoe langer het duurt om deze volledig te kunnen laden. Een emmer van 10 liter is immers ook eerder vol dan een emmer van 15 liter.
Accupercentage van de auto
Het accupercentage dat je hebt voordat je begint met laden, speelt uiteraard ook een rol. Om nog eens terug te grijpen op de emmers: een halfvolle emmer is eerder gevuld dan een emmer die leeg is.
Type laadkabel
Het type laadkabel is bepalend voor de hoeveelheid stroom die naar de accu geleid wordt. Heb je een bijzonder krachtige laadpaal, een accu die met hoge snelheid geladen kan worden en vervolgens een laadkabel met beperkte capaciteit? Dan is de maximale laadsnelheid van de laadkabel bepalend. In het emmervoorbeeld: met een volledig geopende kraan is een emmer sneller gevuld met een tuinslang dan met een rietje.
Laadvermogen van de laadpaal
Uiteraard speelt de laadpaal doorgaans de grootste rol, samen met de maximale laadsnelheid van een EV zelf. Er zijn tal van verschillende laadpalen op de markt met laadcapaciteiten van 3,7 kW tot 22 kW. Nu moet daar wel een kanttekening bij gemaakt worden. De laadpaal kan alleen het maximale laadvermogen leveren wanneer het stroomnetwerk dit mogelijk maakt. Sluit je een 22 kW laadpaal aan op een 1-fase groep, dan zal deze dus nooit 22 kW leveren.
Laadtijden van elektrische auto’s
Er zijn dus veel verschillende factoren die een grote rol spelen bij het bepalen van de oplaadtijd van een elektrische auto. Om je toch een beetje een beeld te geven van de mogelijkheden en de verschillen, hebben we hieronder een aantal populaire modellen geplaatst plus de laadtijd voor het laden via een stopcontact versus de laadtijd met een 22 kW laadpaal.
EV | Laden via stopcontact | Laden met 22kW laadpaal |
Nissan Leaf 30 kWh | 15 uur | 5 uur |
Tesla Model S (P100D) | 50 uur | 5 uur |
Tesla Model S (S75D) | 38 uur | 7 uur |
Renault Zoe | 12 uur | 2 uur |
Renault Zoe ZE40 | 21 uur | 2 uur |
Audi A3 e-tron | 5 uur | 3 uur |
Volkswagen Golf GTE | 5 uur | 3 uur |
Een rekenvoorbeeld ter illustratie
Er is geen rekenmethode waarmee je exact uit kunt rekenen hoelang je exact moet laden om de accu vol te krijgen. Daarvoor zijn simpelweg te veel variabelen en is de laadsnelheid geen constante factor. Wil je toch een inschatting kunnen maken, dan doe je het volgende:
- Bereken hoeveel er geladen moet worden à ((100 – actuele accupercentage)/100)x totale accuvermogen)
- Deel het antwoord uit de eerste stap door het laadvermogen waarmee geladen wordt
- Bijvoorbeeld: het accupercentage van jouw 75 kWh Tesla 3 is 20% en je gaat laden met een 11 kW thuislader. De volledige rekensom wordt dan: ((100-20)/100)x75= 60. 60/11kW= circa 5,5 uur
Houd er rekening mee dat jouw antwoord nooit exact gelijk zal zijn aan de werkelijke oplaadtijd. Vanaf 80% verslechtert de laadcurve bijvoorbeeld bij snelladers en wanneer het drukker is op het netwerk, zal het laadvermogen van de laadpaal afnemen omdat er minder stroom beschikbaar is. Dat is overigens ook de reden waarom aangeraden wordt om laadpalen op onbelaste, vrije groepen te plaatsen.
Wil je meer informatie over de mogelijkheden om te laden of zoek je een geschikte oplossing voor jouw situatie? Vul dan je gegevens hieronder in.