Inhoud
Kan een laadpaal in de garage geplaatst worden?
In de meeste gevallen wordt bij het plaatsen van een laadpaal gekeken naar de buitenmuur van de woning, het liefst bij de voordeur. Hier is de afstand tot de meterkast het kleinst.
Het kan aantrekkelijker zijn om de laadpaal in de garage te plaatsen. Hoewel nagenoeg alle modellen robuust en bestendig genoeg zijn om binnen én buiten geplaatst te worden, kan een laadpaal die droog en ‘achter slot en grendel’ hangt toch een veel prettiger idee zijn.
Er zijn meer dan genoeg compacte laadpalen die gemakkelijk in de garage geplaatst kunnen worden. Hierbij kom je vooral de wandmodellen tegen. Dit zijn laadpalen die het beste te vergelijken zijn met een tuinslanghouder, inclusief een kastje. En dat is letterlijk alles wat je nodig hebt om je elektrische auto in je eigen garage te kunnen laden.
De kosten van deze optie zijn volledig afhankelijk van de afstand tussen de meterkast en de garage, plus het soort terrein dat doorkruist moet worden met de kabel. Aangezien de meeste garages en carports in Nederland aan huis geplaatst zijn, zijn de kosten sterk vergelijkbaar met de kosten van een laadpaal langs de oprit.
Voordelen van een eigen laadpaal in je garage
Er zijn een aantal belangrijke voordelen aan een laadpaal in je eigen garage:
- De laadpaal is van buitenaf niet zichtbaar; onbevoegden kunnen niet bij de laadpaal om deze te stelen, de laadkabel mee te nemen, te gebruiken of te beschadigen;
- Je bent niet afhankelijk van de beschikbaarheid van openbare laadpalen;
- Weersinvloeden spelen geen enkele rol meer, want de laadpaal hangt warm en droog;
- Optimaler laden in de winter omdat de laadplek warmer is;
- Altijd optimaal en veilig thuis kunnen laden.
Het gaat hier vooral om comfort en veiligheid, plus lagere kosten voor het laden omdat de accu op een ideale temperatuur is voordat het laadproces gestart wordt. Je hebt geen extra energie nodig om te verwarmen of te koelen én de levensduur van de laadpaal wordt (enigszins) verlengd door deze op een veilige en beschutte plek te installeren.
Met je eigen laadpaal kan je er bovendien zeker van zijn dat je met een volle accu kan vertrekken. Hierdoor hoef je je geen zorgen te maken over de beschikbaarheid van openbare laadpalen onderweg en bespaar je bovendien kosten: een openbare laadpaal kost immers meer dan thuis laden.
Een laadpaal in een garagebox; hoe werkt dat precies?
Wanneer je geen garage aan huis hebt, maar wel een garagebox verder van je woning, dan wordt het verhaal net even iets anders. In dat geval moet er gekeken worden naar de beste manier om de laadpaal van stroom te voorzien.
Omdat een garagebox vaak verder van huis ligt, is het trekken van stroomkabels tussen je woning en de garagebox geen haalbare kaart. Ook zal de gemeente naar alle waarschijnlijkheid niet meewerken, want een laadpaal in een garagebox is altijd een particuliere laadpaal en geen publiekelijke, openbare laadpaal.
Het is in deze situaties verstandig om contact op te nemen met de netbeheerder of te kijken hoe de stroom geregeld is in de garagebox. Is er een stroomnetwerk met een 3-fase-aansluiting, dan kan de laadpaal direct geïnstalleerd worden.
Doorgaans is dit echter niet het geval en moeten er aanpassingen gedaan worden om optimaal (minstens 11kW) laden mogelijk te maken. Alle kosten hiervoor komen voor je eigen rekening. Je energieleverancier geeft je hier graag meer informatie over.
Laadpaal in een VvE-garage, net wat lastiger
Een laadpaal thuis installeren is een overzichtelijk proces. Het wordt aanzienlijk lastiger wanneer er een laadpaal geplaatst moet worden op een plek die niet van jou is. Nu mag je nooit een particuliere laadpaal plaatsen op een openbare plek, maar hoe zit het dan in een garage van een Vereniging van Eigenaren? Daar gelden andere regels voor.
De overheid ziet graag dat er meer laadpalen geplaatst worden in VvE-garages, maar dan moet de VvE eerst toestemming geven. Daar gaat het regelmatig mis, omdat de leden binnen de VvE vaak problemen zien en niet akkoord gaan. Bij de problemen kun je onder andere denken aan:
- Hogere lasten na het verzwaren van de aansluiting voor de laadpaal
- Brandgevaar tijdens het laden van een elektrische auto
- Wel kosten en geen baten
Hogere lasten en wél kosten maar geen baten
Voor een laadpaal is de ideale aansluiting een 3-fase-aansluiting zodat er minstens op 11kW geladen kan worden. Lang niet elke VvE-garage heeft een 3-fase-aansluiting, wat betekent dat de aansluiting verzwaard moet worden. Dit betekent hogere kosten voor de netaansluiting. Mensen in de VvE die graag nog jaren op diesel of benzine willen rijden, stemmen tegen omdat zij wel moeten betalen, maar geen enkel profijt hebben van de aanleg van een laadpaal in de VvE-garage.
Het kan echter altijd nog een optie zijn om een 7,4 kW laadpaal te laten installeren. Dit type laadpaal heeft slechts een 1-fase elektrische aansluiting nodig. Het laten verzwaren van de meterkast is dan dus niet nodig.
Brandgevaar tijdens het laden
Brandgevaar wordt als één van de grootste risico’s genoemd, waarbij vooral brandende auto’s een grote angst zijn. In Nederland is tot op dit moment slechts 1 elektrische auto in de brand gevlogen tijdens het laden.
Wat wel belangrijk is, is dat de laadpaal door een erkend installateur geplaatst wordt. Het hoge vermogen zorgt voor extra warmte, wat brandgevaar op kan leveren wanneer de laadpaal niet goed geïnstalleerd wordt of verkeerde stroomkabels gebruikt worden.
Het kabinet wil meer laadpalen in de VvE-garages
Om meer laadpunten mogelijk te maken, heeft het kabinet de regels aangepast en is de notificatieplicht ingevoerd. Met deze nieuwe regel kan de eigenaar van een appartement volstaan met het melden van de laadpaal, waarna deze geplaatst kan worden. Het kabinet heeft hierbij overigens rekening gehouden met de tegenargumenten, die verwerkt zijn in een subsidieregeling voor VvE-garages waarin een laadpaal geplaatst wordt.
Zo kan de VvE tot 75% van de kosten voor het oplaadpuntadvies (tot maximaal € 1500) vergoed krijgen en dit kan met terugwerkende kracht. Is het oplaadpunt na 5 oktober 2021 opgesteld en goedgekeurd, dan kun je ook nog steeds subsidie hiervoor aanvragen.