Recente artikels over Bobex

Bobex neemt Nederlandse sectorgenoot ‘verbouwkosten’ over

Dutch Cowboys – Baaz – Emerce – Mena – Het ondernemersbelang – Tuinvak – SGA
2022

Bobex – één van de grootste vergelijkingssites voor offertes bij bouw- en renovatiebedrijven in de Benelux – neemt Verbouwkosten BV over. Met de acquisitie van dit Nederlandse bedrijf – één van de grootste klusnetwerken in de Benelux – versterkt Bobex zijn positie in Nederland en zijn leidende positie in de Benelux. Op Verbouwkosten.com kunnen consumenten terecht met al hun vragen over bouwen en renoveren. Bobex wil met deze derde overname in anderhalf jaar tijd nog meer inzetten op duurzame sectoren. Eerder dit jaar nam het bedrijf al het online renovatienetwerk SVH over en begin 2021 het Franse Renowizz.

Door prijzen te vergelijken op Bobex.nl kunnen bouwers en verbouwers veel kosten besparen op hun projecten, die kunnen oplopen tot 40 procent. Op het platform worden vraag en aanbod samengebracht op basis van verschillende criteria, zoals de beschikbaarheid van vaklieden, hun expertise en de behoeften en voorkeuren van de verbouwer. Deze kan daarnaast recensies en historische gegevens raadplegen.

Versterking marktpositie in Nederland

Bobex is sinds 2007 actief in Nederland. Aanvankelijk opereerde het met een Nederlandse franchise partner in Den Bosch, maar later werden deze activiteiten vanuit Brussel aangestuurd. Met de overname van Verbouwkosten.com krijgt Bobex met een kantoor in Den Bosch opnieuw vaste voet aan de grond in Nederland. Waar andere spelers in de markt zich doorgaans concentreren op kleinere klussen, is Bobex ook het adres voor grotere projecten, zoals de plaatsing van zonnepanelen en andere installaties. Ook gaat het van oorsprong Belgische bedrijf zich in Nederland richten op het mede faciliteren van de energietransitie. Dit doet het door zijn netwerk van vaklieden in te zetten voor activiteiten als het plaatsen van warmtepompen en het isoleren van woningen.

Met ruim vier miljoen unieke bezoekers per jaar is Verbouwkosten.com een toonaangevende speler in Nederland. “Het team digitale marketeers uit Den Bosch beschikt over een enorme expertise op het gebied van online content en advies over bouwprojecten in en rond het huis”, vertelt Jean-Louis Van Marcke, oprichter en CEO van Bobex. “Elke maand weten meer dan 300.000 Nederlandse en 60.000 Vlaamse bezoekers hun weg te vinden naar dit online platform. Dankzij deze overname kunnen wij een stap verdergaan en hen ook offertes op maat bieden voor hun bouwprojecten. Door deze verticale integratie kunnen wij ons netwerk van duizenden vakmensen inzetten voor nog meer projecten.”

“Ik ben erg blij dat Bobex zoveel vertrouwen heeft in het bedrijf dat ik vijftien jaar geleden heb opgericht. Dankzij deze samenwerking zullen we klanten met bouwplannen dagelijks snel helpen met het vinden van de juiste vakmensen”, vertelt Peter Viveen, oprichter van Verbouwkosten.

Verbouwkosten blijft opereren in de bestaande vorm en op de huidige locatie. Peter Viveen blijft aandeelhouder van het bedrijf.

Lange staat van dienst

Bobex.com bestaat al 22 jaar en heeft in de Benelux een sterke staat van dienst opgebouwd als succesvolle online marktplaats, met een jaarlijkse omzet van ruim 10 miljoen euro. Elke maand verwerkt het platform meer dan 35.000 aanvragen. Nederland vertegenwoordigt een belangrijke groeimarkt voor Bobex, zo realiseerde het bedrijf er in 2021 al een groei van 60 procent. Met de overname van Verbouwkosten.com moet deze groei in een verdere stroomversnelling komen. Samen met de eerdere acquisities, zoals het Franse Renowizz en het Belgische renovatienetwerk SVH, geeft Bobex invulling aan zijn groeistrategie voor de komende jaren.

Prijsvergelijker Bobex neemt verbouwkosten.com over

De Tijd – Bloovi – Bouw&Wonen
2022

Brussel 15 juni 2022 – Bobex, een Belgische prijsvergelijker voor bouw en renovatie, koopt zijn Nederlandse sectorgenoot verbouwkosten.com voor een onbekend bedrag.

Verbouwkosten.com is een website waar consumenten terecht kunnen met vragen over bouwen en renoveren. Het internetbedrijf uit Den Bosch, dat 15 jaar geleden is opgericht door Peter Viveen, bereikt jaarlijks 4 miljoen unieke bezoekers.

‘Zij trekken elke maand 300.000 Nederlandse en 60.000 Vlaamse consumenten met bouwprojecten aan op hun adviesplatform. Wij kunnen deze bezoekers nu helpen een stap verder te gaan en ook offertes op maat te bieden voor hun bouwprojecten. Dankzij deze verticale integratie kunnen wij ons netwerk van duizenden vakmensen meer en betere projecten aanleveren’, zegt Jean-Louis van Marcke, de oprichter en CEO van Bobex.

De overname van de website komt enkele maanden na de overname van het online renovatienetwerk SVH en van het Franse Renowizz, begin vorig jaar. Financiële details van de Nederlandse overname zijn niet bekend, maar oprichter Viveen blijft volgens een persbericht aandeelhouder van Verbouwkosten.com, en zal actief blijven in het bedrijf.

Prijsvergelijkers die gefocust zijn op de bouw doen momenteel goede zaken, als gevolg van de inflatie en de schaarste aan bouwmaterialen. Vorig jaar groeiden we met 30 procent in België en bijna 60 procent in Nederland’, zegt Van Marcke.

Bobex neemt Nederlandse sectorgenoot Verbouwkosten over

Persbericht
2022

Drie overnames op anderhalf jaar tijd voor Belgisch internetsucces

Bobex, de grootste Belgische vergelijkingssite voor offertes bij bouw- en renovatiebedrijven, zet zijn overnametocht gestaag verder en neemt het Nederlandse Verbouwkosten BV over. De sectorgenoot is een gevestigde waarde in Nederland en één van de grootste klusnetwerken in de Benelux. Met deze overname versterkt Bobex zijn positie in Nederland en zijn leidende positie in de Benelux. Op Verbouwkosten.com kunnen consumenten terecht met al hun vragen over bouwen en renoveren. Bobex wil met zijn derde overname op anderhalf jaar tijd nog meer inzetten op duurzame sectoren. Eerder dit jaar nam het al het online renovatienetwerk SVH over en begin 2021 het Franse Renowizz.

Uniek bouwnetwerk

Met maar liefst 4 miljoen unieke bezoekers per jaar, is Verbouwkosten een gevestigde waarde voor Nederlandse bouwers en verbouwers, die er terechtkunnen met al hun vragen. “Het team digitale marketers uit ‘s-Hertogenbosch heeft een enorme expertise in huis op het vlak van online content en advies over bouwprojecten in en rond het huis”, vertelt Jean-Louis van Marcke, oprichter en CEO van Bobex. “Zij trekken elke maand 300.000 Nederlandse en 60.000 Vlaamse consumenten met bouwprojecten aan op hun adviesplatform. Wij kunnen deze bezoekers nu helpen om een stap verder te gaan en ook offertes op maat te krijgen voor hun bouwprojecten. En dankzij deze verticale integratie zullen wij ons netwerk van duizenden vakmensen nog meer en betere projecten kunnen aanleveren”, vervolgt Jean-Louis van Marcke.

“Geen sprint maar een marathon”

Peter Viveen, oprichter van Verbouwkosten: “Het is een groot compliment voor mezelf en het hele team van Verbouwkosten dat Bobex interesse heeft getoond in het bedrijf dat ik 15 jaar geleden opgestart heb. Dankzij deze samenwerking zullen we onze duizenden geïnteresseerde bezoekers met bouwplannen dagelijks snel kunnen helpen met het vinden van de juiste vakman.”

Verbouwkosten blijft trouwens opereren in de huidige vorm en locatie. “Ik blijf actief en aandeelhouder, want ik geloof in dit uniek project”, vervolgt Peter Viveen. “Ook buiten het werk hebben we nauwe banden, daar Jean-Louis en andere Bobex collega’s ook fervente hardlopers zijn. Vorig weekend liepen wij samen de 20 km van Brussel, en binnenkort gaan we ook weer marathons lopen”. Jean-Louis van Marcke bevestigt: “Inderdaad, we delen dezelfde passie maar ook dezelfde langetermijnvisie. Wij bieden kwaliteit aan en willen langetermijnrelaties met onze klanten, medewerkers en partners. Het is geen sprint maar een heuse marathon.”

“Elk nadeel heb se voordeel”

Dat de bouwsector momenteel kreunt onder prijsstijgingen, is geen geheim. Vaak zijn ze een gevolg van de schaarste van materialen en de inflatie. Bouwwerken worden stilgelegd omdat er aan de afgesproken prijs niet meer gebouwd kan worden. Offertes zijn niet langer betrouwbaar en vaklui zijn vaak bezet of onderbemand. Een tendens die Bobex geen windeieren legt, want door prijzen te vergelijken op Bobex.com kunnen bouwers en verbouwers enorm veel geld besparen, tot wel 40 procent op een aankoop.

“Wij zijn een kwalitatieve datingsite voor (ver)bouwers en vaklui”, vertelt Jean-Louis van Marcke. “Bobex zorgt voor de ideale match, op basis van criteria zoals de beschikbaarheid van een vakman, zijn expertise, zijn betrouwbaarheid en uiteraard de specifieke behoefte en de voorkeuren van de verbouwer. Wij zijn matchmakers en brengen de twee partijen met elkaar in contact. De klant krijgt een overzicht van de vakman, met reviews en recensies en een historiek op het platform. Zo verliest er niemand tijd en zorgen we voor een ideale kwalitatieve ‘date’. Hierin zijn wij uniek.”

“Omzetgroei is goed, maar rendabele groei is nog beter”

Bobex.com bestaat al 22 jaar en kan gerust een van de weinige Belgische internetsuccessen genoemd worden. Met de overname van Verbouwkosten is de Brusselse tech-speler niet aan zijn proefstuk toe. Het Franse Renowizz en het Belgische renovatienetwerk SVH werden al eerder ingelijfd. “Vorig jaar groeiden we 30 procent in België en bijna 60 procent in Nederland”, vertelt Jean-Louis Van Marcke. “Maar wij willen op een slimme en rendabele manier groeien. Veel omzet draaien met veel verlies interesseert ons niet. Vandaar dat we heel selectief zijn bij onze overnames. We willen verder groeien in Nederland en Frankrijk en ook andere overnames sluiten we niet uit, we blijven de markt scannen voor andere opportuniteiten.”

Offertevergelijker Bobex koopt klusnetwerk SVH

Persbericht
2022

Brussel 25 januari 2021 – Bobex.com – de grootste Belgische vergelijkingssite voor offertes bij bouw- en renovatiebedrijven – doet opnieuw een overname. Het neemt het online renovatienetwerk SVH van Sam Van den Haute over. De overname kadert in de groeiplannen van Bobex, om nog meer actief te zijn in alle duurzame sectoren. Eind 2020 nam Bobex ook al de het Franse Renowizz (ex-Companeo) over.

Bouwplatform rond informatie en offertes

Het SVH bouwplatform is een uitgebreid informatiekanaal van gespecialiseerde websites in de bouwwereld. Particulieren vinden er antwoorden op al hun vragen voor het bouwen en verbouwen van hun woning. Maar de bezoekers kunnen voortaan ook meteen in contact komen met de juiste vakmensen in hun regio via het uitgebreide Bobex netwerk van duizenden gekwalificeerde vakmensen. ‘Het SVH klusnetwerk geeft ons toegang tot nieuwe kennis in de bouwwereld en tot nieuwe kanalen. We komen nu ook dagelijks in contact met duizenden nieuwe geïnteresseerde bezoekers met bouwplannen. En wij kunnen nu al die mensen helpen met het vinden van de juiste vakman.’ zegt Dick Boelens, Marketing Manager van Bobex.

Krapte op de markt

‘In 2022 is het vaak niet eenvoudig om de juiste vakman te vinden, doordat de agenda’s van de specialisten vaak maandenlang vol zitten, maar ook door de schaarste aan bouwmaterialen. Bovendien is er de onzekerheid omtrent de prijzen van de materialen door de oplopende inflatie, wat offertes onzeker of soms onnauwkeurig maakt. Het Bobex platform biedt hiervoor een passende oplossing, daar wij de matching gaan doen voor elk project op basis van een veelheid aan criteria, zoals de beschikbaarheid van elke vakman, maar ook zijn specialiteiten en werkgebied, en uiteraard de behoeften en voorkeuren van elke klant. Op deze manier kunnen wij een unieke kwalitatieve match doen per project. Wij brengen de twee partijen in contact en de klant krijgt ook een volledig transparant overzicht van elke vakman, met al zijn reviews en recensies, maar ook zijn volledige historiek op het platform. Op deze manier verliest er niemand tijd en zorgen we voor een ‘ideale date’’, vervolgt Dick Boelens.

Internationaal

Bobex.com werd meer dan twintig jaar geleden opgericht als een van de eerste online offertevergelijkingsplatforms in Europa. Oprichter Jean-Louis Van Marcke: ‘We willen onze expansie verder zetten. In België, maar ook in het buitenland willen we groeien. In Brussel zijn we uniek gepositioneerd om de Franse en Nederlandse markten verder uit te bouwen door onze unieke kennis en nabijheid van de Franse en Nederlandse markten en culturen. Als je bedenkt dat 90 procent van de verkoop in de bouwsector vandaag voortkomt uit mond-tot-mondreclame, is er nog enorm veel potentieel voor de online ‘match-making’. De 10 procent die de weg al heeft gevonden naar online platformen en offertevergelijkers zal sterk groeien in de komende jaren.’

Corona cocooning boost

Corona zette het bedrijf in 2020 even onder druk, maar toch bleven de omzet en marge groeien. ‘In 2021 stegen we opnieuw heel sterk”’, zegt Van Marcke. ‘Corona deed de vraag bij consumenten sterk stijgen. De eindconsument zat meer thuis, had meer tijd en sommigen konden sparen en meer uitgeven aan een renovatie.’

Offertevergelijker Bobex neemt activiteiten van Franse Renowizz over

Datanews Knack – Computable.nl – De Tijd – HLN
2020

Datanews – Knack

Bobex, een grote Belgische site om offertes te vergelijken, neemt de commerciële activiteiten van het Franse Renowizz over. Dat bedrijf is de nummer vier op de Belgische markt van vergelijkingssites en was een rechtstreekse concurrent van Bobex.

Computable

Bobex, de Belgische vergelijkingssite voor bouwoffertes, neemt zijn Franse concurrent Renowizz over. Het is een aanzet voor groei in Europa en mogelijk Nederland, vertelt directeur Jean-Louis Van Marcke.

De Tijd

bobex-tijd.jpg

HLN

bobex-hln.jpg

Vrijwilligers bouwen IT-platform voor hulp tijdens corona

De Tijd
2020

Brussel – 17 april 2020 – Dankzij www.help-coronavirus.be, het eerste grote ‘matching’ platform voor aangeboden hulp tijdens de coronacrisis, kunnen bedrijven en vrijwilligers beter inspelen op de specifieke behoeften van ziekenhuizen en andere organisaties.

‘Als online offertevergelijkingsplatform heeft Bobex veel ervaring met het matchen van vraag en aanbod tussen bedrijven’, stelt Jean-Louis Van Marcke, de CEO van Bobex. ‘Binnen het bedrijf hebben we samen nagedacht over hoe we onze technologische expertise kunnen gebruiken in de strijd tegen COVID-19, en al heel snel is een enthousiast team van vrijwilligers beginnen te werken aan een gloednieuw IT-platform om vraag en aanbod voor coronahulp in recordtempo op elkaar af te stemmen.’

Gratis online platform

‘Veel ziekenhuizen, rusthuizen en overheden worden overspoeld met voorstellen van bedrijven, organisaties en individuen die hun steentje willen bijdragen in de strijd tegen het coronavirus’, zegt Bobex. ‘De verwerking van al die initiatieven, groot en klein, kost echter tijd. Veel bedrijven en vrijwilligers weten niet waar ze hun aangeboden hulp kenbaar kunnen maken om mensen in nood te helpen. Daardoor is dus het risico reëel dat goede bedoelingen nooit zullen worden gerealiseerd.’

‘Een team van vrijwilligers bij Bobex heeft een IT-platform gebouwd om snel en efficiënt te reageren op de aangeboden hulp tijdens de coronacrisis.’ JEAN-LOUIS VAN MARCKE, CEO VAN BOBEX

Via het gratis online platform van Bobex maken organisaties hun specifieke behoeften kenbaar aan het grote publiek en kunnen ze ook het aanbod inkijken van bedrijven. Dat kan variëren van een bio-ethanolbedrijf dat 40.000 liter handreinigingsgel wil aanbieden tot een autodistributeur die gratis auto’s ter beschikking wil stellen.

Meer info op: www.bobex.be

Elke oplossing gaat vergezeld van een beschrijving van de diensten of goederen, de locatie van het bedrijf dat de dienst aanbiedt en een contactpersoon. Op deze manier hoopt de website alle partijen op een efficiënte manier bij elkaar te brengen. Het samenwerkingsplatform is volledig gratis, open en transparant.

#SamenTegenCorona: al voor meer dan 165.000 euro aan horecawaardebonnen gekocht

HLN
2020

8 april 2020 – Samen Tegen Corona! Het coronavirus heeft ons dagelijkse leven veranderd. We moeten meer afstand nemen, maar gelukkig staan we er niet alleen voor. Wil je mensen die zorgen of in quarantaine zitten steunen met een videoboodschap, of heb je een idee om je medemens te helpen, deel dan jouw initiatief, een hartverwarmende video, foto of bericht op sociale media met de hashtag #samentegencorona.

Crowdfundingsactie Cheer for Champions

Verschillende organisaties slaan de handen in elkaar en starten met een nationale crowdfundingsactie voor mentale ondersteuning in de zorg. Onder meer Ann Lemmens, Sean Dhondt, Gène Thomas, Leen Dendievel en Yanina Wickmayer zetten hun schouders onder ‘Cheer for Champions’ en roepen op om voor onze helden te supporteren met een gift. Met die giften biedt Cheer for Champions gratis mentaal-emotionele eerstelijnshulp aan de zorgverleners via de vzw Coaching for Heroes. Op de website kunnen zorg- en hulporganisaties ook zelf een pagina aanmaken om fondsen te werven voor hun eigen projecten rond mentale weerbaarheid.

165.000 euro horecawaardebonnen

Op vrijdag 3 april werd horeca-comeback gelanceerd, een online platform waarop iedereen zijn of haar favoriete café of restaurant kan steunen door waardebonnen aan te kopen. Ondertussen zijn al meer dan 4.300 zaken geregistreerd op het platform, werden er bijna 4.000 waardebonnen aangekocht en staat de teller op meer dan 165.000 euro.

Matchingplatform voor helpers en organisaties

Vandaag lanceert een team vrijwilligers bij het Belgische bedrijf Bobex het eerste grote matchingplatform voor coronahulp. Bedrijven, organisaties of individuen kunnen er hun hulp aanbieden, en ziekenhuizen of andere organisaties kunnen er al hun aanvragen plaatsen. Op de website staat een handig overzicht van alle aanbiedingen en aanvragen, zodat partijen die ‘matchen’ snel met elkaar in contact kunnen komen.

Gratis sushi voor de zorg

Op dinsdag en donderdag krijgen de mensen die in de Aarschotse zorgsector werken een gratis sushimaaltijd. Bipan Gurung baat het sushirestaurant Shokudo uit in Aarschot en is fel begaan met de mensen die werken in de zorgsector. Als dankbetuiging voor hun harde werk maakt hij 600 sushimaaltijden klaar om uit te delen aan eenieder uit die sector. “Dinsdag bezorgden wij er al 300 en vandaag zijn we druk in de weer om de 300 andere voor te bereiden. Donderdagochtend verdelen we die dan, onder andere aan mensen van het Wit-Gele Kruis en een zorgcentrum in Rillaar. In totaal bezorgen we maaltijden op een vijftal locaties. We willen hen op die manier aanmoedigen in deze toch wel heel moeilijke tijden”, vertelt de restauranthouder.

Tachtig elektrische wagens gekocht via groepsaankoop

De Standaard – Trends Knack – Vrt – HLN – Het Nieuwsblad
2019

Vijf procent van de geïnteresseerden in de groepsaankoop gelanceerd door Vlaams minister Lydia Peeters (Open VLD), kocht ook effectief een elektrische wagen.

Elektrisch rijden toegankelijker maken via een groepsaankoop, dat was de bedoeling van minister Lydia Peeters, die in januari het initiatief lanceerde. Het was geen groepsaankoop in de klassieke zin van het woord: de prijzen stonden op voorhand vast, maar lagen wel onder de catalogusprijs. De kortingen waren vergelijkbaar met die op het Autosalon. Vier types van elektrische wagens konden zo goedkoper worden aangeschaft: de Peugeot Ion, de ­Renault Zoe, de Nissan Leaf en de Hyundai Kona EV.

Intussen heeft de formule geleid tot 80 verkochte exemplaren, blijkt uit cijfers van Bobex, die in opdracht van de overheid de aankoop organiseerde. 2.655 Vlamingen schreven zich in, 1.596 mensen ­werden doorgestuurd naar een verdeler in de buurt. 80 particulieren kochten ook effectief een elektrische wagen. ‘Een verkoops­ratio van 5 procent is zeer positief in de automobielsector en zelfs uitzonderlijk in het segment van elektrische wagens’, zegt Jean-Louis Van Marcke van Bobex. ‘Meestal bedraagt die 2 tot 3 procent.’

Drempel verlaagd

80 elektrische wagens lijkt weinig als je weet dat er in het eerste kwartaal – in heel België weliswaar – meer dan tweeduizend stuks verkocht werden, voor een groot deel Tesla’s. De meeste ­geïnteresseerden doen het dus zonder groepsaankoop. ‘Maar dat zijn meestal overheden of bedrijven’, zegt Van Marcke. ‘De markt van elektrische wagens is nog voor een groot deel een markt voor bedrijven. Wij richten ons op particulieren. En we zijn erin geslaagd de drempel voor hen te verlagen. In het eerste kwartaal werden er 230 premies voor de aankoop van een elektrische wagen aangevraagd door particulieren, waarvan er dus 80 via ons kwamen.’

Vooral vijftigers

De meeste geïnteresseerden zijn vijftigers, meestal wonen ze aan de rand van de stad. Bobex vroeg ook rond waarom geïnteresseerden uiteindelijk niet kochten. ‘De prijs blijkt de grootste drempel. De actieradius of laadproblemen spelen veel minder een rol. 60 procent zegt wel nog een elektrische wagen te overwegen in de toekomst.’

Aanmelden voor een testrit kan nog tot 15 mei. In het najaar plant Bobex een nieuwe groepsaankoop, niet in samenwerking met de overheid deze keer en gericht op bedrijven.

Al bijna 2000 inschrijvingen voor Vlaamse groepsaankoop van elektrische auto’s

De Standaard – Knack – Vrt – VTM – HLN – Het Nieuwsblad – GVA – HBVL – Metrotime – Techpulse – Milieumagazine
2019

Vooral 55-plussers uit de Antwerpse stadsrand blijken interesse te tonen in de groepsaankoop, vaak ter vervanging van de tweede kleine wagen.

De grote interesse toont volgens Vlaams minister van Energie Lydia Peeters aan dat Vlamingen elektrisch rijden meer en meer in overweging nemen. Tegen 2020 wil de Vlaamse overheid het aandeel elektrische wagens op 7,5 procent krijgen.

‘Deze groepsaankoop heeft nu al onze verwachtingen overtroffen’, zegt Jean-Louis Van Marcke, CEO en oprichter van Bobex. ‘Het bewijst duidelijk dat de groepsaankoop de trigger is die veel Vlamingen nodig hadden om tot actie over te gaan. We hebben bij Bobex ondertussen al extra personeel aangeworven om de grote toeloop op te vangen. Want we willen alle geïnteresseerden uiteraard zo snel mogelijk kunnen opbellen om hen in contact te brengen met een verdeler in de buurt voor een testrit.’

Volgens Bobex is 44 procent van de inschrijvingen afkomstig van 55-plussers. ‘Het gaat opvallend vaak over iets oudere mannen, uit de stadsrand van Antwerpen of Gent. Het succes is het grootst in de provincie Antwerpen, met als topgemeente Wommelgem. Ook in Berlaar, Wijnegem, Moerbeke-Waas en De Pinte is de groepsaankoop een groot succes’, klinkt het.

Geïnteresseerde consumenten kiezen vaak voor een elektrische wagen ter vervanging van een oude dieselwagen die dienst doet als tweede wagen. De grootste groep geeft aan minder dan vijftig kilometer per dag te zullen rijden met de wagen.

Ombudsman kritisch

Toch reageert niet iedereen positief. ‘Meestal zijn groepsaankopen de beste garantie om niét de beste prijs te hebben’, zegt Vlaams ombudsman Bart Weekers. ‘Ook nu kreeg ik al veel klachten van mensen die een betere deal hebben gevonden. Ik begrijp de goede bedoelingen, maar ik kan de klachten over enkele maanden al voorspellen. Op de website doen ze alsof iedereen recht heeft op de premie van de Vlaamse overheid. Terwijl dat helemaal niet zo is. De zero-emissiepremie (tot 4000 euro) krijg je alleen als je die wagen als particulier aankoopt.’

‘Dus over enkele maanden gaat het Vlaams Energieagentschap (VEA) de wind van voren krijgen, omdat het die premies niet aan iedereen zal uitbetalen’, gaat hij verder. ‘Die mensen gaan klagen, en dan ga ik moeten zeggen: sorry overheid, als jullie zo communiceren, dan begrijp ik dat mensen dit niet wisten. Dan is de vraag: krijgen die mensen alsnog hun premie?’

Bij Bobex, het bedrijf dat de groepsaankoop organiseert, is men zich van geen kwaad bewust. ‘Dat staat wél op onze website, maar we zullen het nog eens expliciet vermelden bij de prijsvergelijking, zodat mensen zich zeker niet vergissen’, luidt het daar.

Vlaamse gezinnen renoveren weer massaal hun woning

Immo Proxio – Immo Nobels
2019

“Veel vraag naar zonnepanelen en veranda’s”

Na een kalmere periode eind 2017 zijn de Vlamingen in januari 2018 weer massaal aan het renoveren. Volgens de bouwbarometer van Bobex, de online marktplaats, is er zelfs een groei van 28 procent tegenover begin vorig jaar en zelfs 45 procent in vergelijking met begin 2015.

Bobex is een online marktplaats die particulieren en bedrijven helpt om snel en betrouwbaar de juiste leverancier of vakman te vinden. Gebruikers sturen er gratis hun offerteaanvragen uit. Bobex voert een diepgaande kwaliteitscontrole uit en gaat de vraag matchen met de gepaste leveranciers, die dan uitgenodigd worden om contact op te nemen voor een afspraak en een offerte.

Gezien de Bobex marktplaats een trefpunt is van vraag en aanbod, is het doorgaans een goede graadmeter voor het consumentenvertrouwen.

Na een sterke groei van de vraag in de diverse bouwsectoren in 2016 bleef de vraag verder stijgen tot de zomer van 2017. De groei vertraagde in het derde trimester en daalde zelfs in het laatste trimester van 2017. Maar sinds 1 januari zijn de Vlamingen weer onverwachts positief en zijn ze massaal op zoek naar specialisten om hun woning te laten renoveren of te verfraaien.

Grijs weer, maar toch veel vraag naar zonnepanelen en veranda’s. Door het aanhoudende regenweer van de laatste twee maanden is er uiteraard heel wat vraag voor vochtbestrijding. Niettemin is de vraag slechts met 6 procent gestegen in vergelijking met begin 2017. Ook ramen en deuren en condensatieketels, typisch winterse producten, deden het beter en stegen met respectievelijk 41 en 53 procent t.o.v. vorig jaar. Wat verder wel opmerkelijk is, is dat de zonnepanelen en veranda’s een fenomenale groei kenden van respectievelijk 38 en 97 procent tegenover vorig jaar. Energiebewuste producten zoals zonnepanelen zitten duidelijk weer in de lift, maar de Vlaamse gezinnen willen ook hun huis verfraaien met een nieuwe veranda. Ook zijn de waterverzachters erg in trek met een toename van 23 procent in Vlaanderen.

Minder vraag naar isolatie na wegvallen subsidies

Na het wegvallen van de isolatiesubsidies eind 2016 kreeg de isolatiemarkt het moeilijker in 2017. Veel isolatiespecialisten klaagden over de dalende vraag, voornamelijk degene die massaal geïnvesteerd hadden om de verwachte piek van eind 2016 te kunnen bedienen. De isolatiemarkt bleef echter ook in januari dit jaar relatief kalm in vergelijking met de andere bouwsectoren. Ook warmtepompen en pelletkachels kennen nog maar relatief weinig succes in Vlaanderen.

Recordaantal aanvragen

Januari 2018 was een recordmaand voor Bobex. Jean-Louis Van Marcke, gedelegeerd bestuurder bevestigt dit: in januari hebben we 25.000 opdrachten verwerkt op de marktplaats. En in februari verwachten we hetzelfde aantal. Veel gezinnen willen hun woning renoveren en hebben hiervoor duidelijk hun weg gevonden op het internet. Datingsites dienen niet enkel meer om een partner te vinden, je kan er ook je vakman of installateur ontmoeten!?

Waalse gezinnen renoveren nog meer

Ook in Wallonië ziet Bobex een forse groeitendens in de renovatiemarkt. Met 53 procent is de Waalse groei zelfs nog sterker dan de Vlaamse (28 procent). Dit lijkt op een inhaalbeweging, daar de groei een jaar eerder beperkt was op de Waalse markt. Het aanbod, met name het aantal actieve aanbieders, is er veel meer geconcentreerd dan in Vlaanderen. Ook de Nederlandse markt ging er sterk op vooruit in de eerste maand van 2018. Maar dit heeft deels te maken met het feit dat Bobex er nog jonger is, en nog geen gevestigde waarde is zoals in België.

Bobex bij de snelst groeiende bedrijven van Europa

Inc. 5000 Europe List
2018
inc-5000.fw_.png

Brussel – 6 maart 2018. Bobex is door het gerenommeerde Amerikaanse Inc. Magazine opgenomen in haar jaarlijkse ranglijst van de 5.000 snelst groeiende Europese bedrijven. Het Amerikaanse weekblad voor groeibedrijven en start-ups zet Bobex op plaats 4.760 in zijn Inc. 5000 Europe ranking.

Eerder nam Inc. Magazine succesverhalen zoals Microsoft, HelloFresh en Coolblue op in deze lijst. Nu heeft ook het Belgische Bobex zijn plaats bemachtigd met een groei van 68%.

Dat heeft het bedrijf te danken aan zijn sterke groei als offerteplatform de laatste jaren. Het platform is vooral populair bij Vlamingen die hun huis willen verbouwen en op het internet op zoek gaan naar offertes. Bobex brengt hen snel en gratis in contact met de beste aannemers uit hun buurt.

Jean-Louis Van Marcke, gedelegeerd bestuurder van Bobex,  is trots op de prestatie. “Het Planbureau verwacht in 2018 een economische groei van 1,8%, dus ik ben zeer tevreden dat wij zo’n mooie groeicijfers kunnen voorleggen. We verwachten dat we deze groei van 68% over de laatste drie jaar, kunnen doorzetten in de toekomst.”

Organische groei

Hoewel Bobex in 2015 haar concurrent OfferteX overnam, is de groei er toch voornamelijk op natuurlijke wijze gekomen. Zo kiezen meer en meer Vlamingen ervoor om een huis te renoveren de laatste jaren. De lage rente en het gebrek aan rendabele beleggingsalternatieven heeft deze evolutie enkel versterkt. “Beter geld steken in mijn huis, dan geld te verliezen op een spaarboekje dat amper iets opbrengt”, luidt de redenering. En voor die renovatie gebruiken ze steeds vaker het internet als bron van informatie.

Daarnaast is de toegang tot de markt ook vergroot. Bobex-partners als Facebook en Google maken het veel makkelijker om een breed publiek aan te spreken. En last but not least is er de toenemende naamsbekendheid van Bobex, dat stilaan een gevestigde waarde is in de bouwmarkt. Achter het merk schuilt er immers een dynamisch bedrijf dat gedreven wordt door ondernemende en enthousiaste mensen.

Michelin sterrengids van de bouw

Maar Bobex is meer dan een bedrijf, het is ook een gemeenschap van gebruikers die op het platform de deelnemende vakmannen en leveranciers beoordelen. Elke particulier met verbouwplannen krijgt dus niet alleen offertes en afspraken via het platform, maar kan de evaluaties van andere gebruikers ook consulteren. Dick Boelens, marketing specialist bij Bobex, bevestigt: “Doordat de deelnemers elkaar beoordelen, kunnen wij vandaag zeggen dat we met topleveranciers werken. Wij zijn daar heel transparant in, het is niet omdat je klant bent bij ons dat je een mooie score gaat krijgen. Onze waardering is enkel en alleen gebaseerd op de ervaringen van onze gebruikers.”

Barometer

Gezien de Bobex marktplaats een trefpunt van vraag en aanbod is, werkt het eigenlijk ook als een goede graadmeter voor het consumentenvertrouwen. Na een sterke groei van de vraag in de diverse bouwsectoren in 2016 bleef de vraag verder stijgen tot de zomer van 2017. De groei vertraagde in het derde trimester en daalde zelfs in het laatste trimester van 2017. Maar sinds 1 januari zijn de Vlamingen weer onverwachts positief en zijn ze massaal op zoek naar specialisten om hun woning te (ver)bouwen.

Over Bobex

Bobex is een online marktplaats die particulieren en bedrijven helpt om snel en betrouwbaar de juiste leverancier of vakman te  vinden. Gebruikers sturen er gratis hun offerteaanvragen uit. Bobex voert een diepgaande kwaliteitscontrole uit en gaat de vraag “matchen” met de gepaste leveranciers, die dan uitgenodigd worden om contact op te nemen voor een afspraak en een offerte.

Bobex is opgericht in het jaar 2000, als internetpionier in de Benelux. Vandaag is het bedrijf actief in drie domeinen. Als online marktplaats heeft het bedrijf de laatste 18 jaar 1.000.000 particulieren en bedrijven geholpen om de juiste leverancier te vinden. Daarnaast is Bobex ook actief in groepsaankopen en adviesverlening m.b.t. online marketing, en heeft het tevens een dienst om overheidsopdrachten op te volgen (Govex.be).

Interview Jean-Louis Van Marcke, CEO van Bobex

MiNT radio
2017
Jean-Louis Van Marcke, CEO van Bobex over zijn parcours en ondernemersvisie – interview door MiNT radio

Jean-Louis Van Marcke is onze ondernemer van de week. Hij richtte 17 jaar geleden het bedrijf Bobex op en is daarmee de Belgische pionier van online platformen waar vraag en aanbod elkaar vinden. We polsen naar zijn ondernemersvisie, zijn parcours en zijn bedrijf.

mint-1-1.jpg

Bobex is geen nieuw bedrijf. Waavoor stond Bobex vroeger en wat doet het vandaag?

Bobex is een offertevergelijker. Wij helpen particulieren of bedrijven om offertes te ontvangen en te vergelijken voor hun aankopen. Voor particulieren kan dit gaan over nieuwe ramen, zonnepanelen, vochtbestrijding enz. Kortom, alles wat te maken heeft met je huis. Ondernemers kunnen bijvoorbeeld offertes ontvangen voor koffiemachines, leasing van wagens of tankkaarten. Voor al deze diensten – we hebben er meer dan 135 – kan je gratis offertes aanvragen op onze website www.bobex.be en wij brengen je in contact met de juiste leveranciers of specialisten. Om dit tot een goed einde te brengen voeren wij enkele kwaliteitscontroles uit. We gaan we je opbellen om een goed beeld te krijgen van wat je zoekt. Daarna gaan we je aanvraag matchen met de meest geschikte leveranciers. Zij gaan je op hun beurt contacteren om een afspraak te maken en je een vrijblijvende offerte te bezorgen. Zo kan je heel gemakkelijk de beste specialisten vinden en vergelijken zonder zelf alle stappen te moeten ondernemen. Tenslotte peilen we ook naar je tevredenheid.

Gaan jullie zelf op zoek naar vakmensen en leveranciers?

Er zijn bedrijven die ons zelf benaderen om met ons samen te werken. Maar we gaan ook zelf actief op zoek naar specialisten. Hierbij gaan we ze uiteraard screenen op kwaliteit, maar het zijn vooral ook onze gebruikers die hen gaan evalueren en er dus voor gaan zorgen dat specialisten die niet beantwoorden aan onze kwaliteitscriteria niet langer aanwezig blijven op ons platform.

U bent begonnen in B2B en bent geëvolueerd naar B2C. Vandaag de dag bestaan er nog andere marktplaatsen die bijvoorbeeld een loodgieter in contact brengen met een particulier. Behoort u vandaag tot deze deeleconomie in België?

We zouden inderdaad kunnen stellen dat we deel uitmaken van deze economie. Eigenlijk zijn we louter een platform. Je kan het vergelijken met een ontmoetingsplek met aan de ene kant een grote groep leveranciers en specialisten die de juiste budgetten niet hebben of niet gekend zijn bij het grote publiek en aan de andere kant al deze particulieren en KMO’s die op zoek zijn naar een specialist in hun regio om bepaalde projecten uit te voeren. Bobex gaat deze groepen samenbrengen.

Wanneer heeft u beslist om ondernemer te worden? Of heeft het ondernemerschap altijd al in u gezeten?

Ik denk het. Eigenlijk heb ik veel geluk gehad. Na mijn universitaire studies kreeg ik het voorstel om een fabriek voor de productie van rekken op poten te zetten in China. Het was een ongelofelijk project. Ik sprak geen woord Chinees en had weinig of geen ervaring, laat staan industriële ervaring. Maar ik ben deze uitdaging aangegaan. Waarom ook niet? Het leek mij fantastisch. Dus op mijn 25 ben ik alleen naar China vertrokken. Gedurende 3 jaar heb ik daar van nul een productiefabriek uitgebouwd en heb ik honderd mensen aangeworven.

En dat allemaal vanuit de praktijk, zonder ervaring? Dat is toch waanzinnig?

Inderdaad. Dat heeft echt mijn ondernemingszin aangewakkerd. Ik wist altijd al dat ik een onderneming wou oprichten, maar na die ervaring besefte ik meer dan eens dat ondernemen hetgeen was dat ik wou doen en waar ik goed in was. Dus ben ik naar België teruggekeerd. Ik heb een tweetal jaar in consulting gewerkt en toen brak de komst aan van het commerciële internet, eind jaren 90. Iedereen sprak erover. Het was iets nieuws, iets dat de wereld ging veranderen. Dit was het uitgelezen moment om ervoor te gaan. We moesten enkel het juiste idee vinden en zo zijn we met Bobex gestart.

Uw werkneemster Audrey, die u opgaf voor dit interview, omschreef uw Bobex-team als ‘gebouwd op sterke waarden met open en toegewijde mensen’. Vertaalt zich dat in een familiale werksfeer?

Ja, dat vind ik belangrijk. Ik probeer dicht bij mijn werknemers te staan en ik denk dat ik hen ook veel vrijheid geef. Ik vind het normaal om vandaag op deze manier te werken.

Laten we het ook even over de huidige arbeidsmarkt in België hebben. U werft mensen aan, u heeft onder meer vacatures op uw website staan. Is er genoeg werk voor iedereen? En zijn Franstaligen voldoende tweetalig?

We bevinden ons vandaag in een paradox. De werkloosheidscijfers hier in Brussel liggen hoog, maar aan de andere kant is het voor ons moeilijk om de juiste mensen te vinden. De vraag en het aanbod op de arbeidsmarkt komen niet overeen. Wij zoeken o.a. mensen in IT en marketing, maar jongeren hebben vaak niet de juiste kwalificaties waar wij naar op zoek zijn.

Is dit een onderwijsprobleem?

Ja, absoluut. Wat mij betreft is het stimuleren van onderwijs het voornaamste doel van de overheid, meer dan het uitreiken van subsidies aan bedrijven. Onderwijs is echt fundamenteel en ik denk dat we op dat vlak nog een lange weg te gaan hebben.

U bent de eerste die dit zegt: opleiding is belangrijker dan bedrijfssteun.

Inderdaad, ik geloof niet echt in subsidies. Wat wij doen is mensen aanwerven die net afgestudeerd zijn en we leiden ze zelf op!

Beluister hier het interview in het Frans: http://bit.ly/2yNx0pH

nu.nl frankwatching.nl ad.nl dutchcowboys.nl emerce.nl baaz.nl ondernemersbelang.nl detijd nieuwsblad