Inhoud
Wat is een mobiele thuislader en hoe werkt het?
De mobiele thuislader is géén laadkabel. Een andere benaming voor deze laadpaal is de granny charger. De mobiele thuislader is een kabel met een Schuko- of CEE-stekker aan de ene kant, een type 1 of type 2 stekker aan de andere kant voor de auto en is daarnaast voorzien van een regelunit. De regelunit speelt een grote rol bij het laadproces. Omdat deze communiceert met het stroomnetwerk en de auto.
Het grote voordelen aan deze mobiele thuisladers tegenover de standaardlaadkabels is dat dit veel veiliger is, mede omdat overbelasting voorkomen wordt, net als oververhitting. Daarnaast zal de mobiele laadpaal zelf het laadproces stoppen wanneer de auto vol is, of herstarten na stroomuitval. Let er wel op dat elke mobiele thuislader uniek is en dat de functies en features tussen de modellen kunnen verschillen.
Kosten mobiele thuislader
Aangezien de mobiele thuislader géén standaardlaadkabel is, is de prijs van deze modellen hoger. De regelunit in de mobiele laadpalen is voorzien van tal van technische hoogstandjes en bevat simpelweg meer materialen dan de laadkabels die nooit kunnen doen wat een mobiele laadpaal doet. De gemiddelde prijs ligt tussen de € 400 en € 600, al zijn er altijd uitzonderingen op de regel.
Soorten mobiele laders
We schreven al eerder dat er verschillende soorten mobiele laadpalen zijn. Doorgaans wordt er alleen onderscheid gemaakt tussen de Mennekes (type 2) mobiele laadpalen en het type 1 varianten, maar daarmee is de kous niet af. Veel van de mobiele thuisladers zijn voorzien van temperatuursensoren bijvoorbeeld, zodat zij op de volle 16A kunnen laden zonder oververhitting. Daar komt bij dat je tegenwoordig ook kunt kiezen voor een mobiele laadpaal die op 3 fasen (11 of 22 kW) laadt. Dit gebeurt niet via een standaardwandcontactdoos, maar via een CEE-aansluiting. Heb je deze niet maar wil je wel op 3 fasen kunnen laden, informeer dan bij een elektromonteur naar de kosten voor de installatie van een CEE-stekker op de parkeerplek van je EV.
Mobiele lader type 1
De mobiele laadpaal met type 1 aansluiting is vooral populair in Aziatische landen. Het zijn namelijk de auto’s die in Azië gemaakt worden waarbij het type 1 aansluitingen de standaard zijn. Heeft jouw EV een type 1 aansluiting, dan heb je een mobiele laadpaal type 1 nodig om de auto te kunnen laden.
Mobiele lader type 2 (mobiele Mennekes lader)
Type 2 oftewel Mennekes-aansluitingen zijn de standaard in Europa. Alle Europese merken maken de elektrische auto’s met een type 2 aansluiting, omdat dit de standaard is in Europa. Wanneer jouw auto een type 2 aansluiting heeft, dan heb je een mobiele lader met type 2 stekker nodig om de auto te kunnen laden.
Belangrijk bij de keuze van de mobiele thuislader
Ben je op zoek naar een mobiele laadpaal voor je elektrische auto? Dan zijn er vier dingen waar je op moet letten. De meest vanzelfsprekende, de prijs, hebben we hieronder niet in het rijtje opgenomen.
De lengte van de laadkabel
Het is van groot belang dat de lengte van de laadkabel goed is. Laadkabels en laadpalen sluit je namelijk niet aan via een verlengkabel. Houd er rekening mee dat de laadkabel over de grond moet kunnen liggen. Laadkabels die door de lucht hangen tijdens het laden, brengen gevaarlijke situaties met zich mee. Daarnaast is het verre van ideaal voor het laadcontact en je wandcontactdoos, omdat er altijd een de twee stekkers getrokken zal worden.
Welk soort mobiele lader het is
Uiteraard heb je genoeg te kiezen wanneer je op zoek bent naar een mobiele laadpaal. Zoek je een basismodel, of wil je juist graag op 3 fasen kunnen laden zodat je accu de volgende ochtend gegarandeerd vol is, zelfs met een groter accupakket? Weet je niet wat je nodig hebt? Zet dan de producteigenschappen van de verschillende mobiele laadpalen eens naast elkaar. Op die manier kun je eenvoudig bepalen wat jij nodig hebt en/of een extra functie echt het prijsverschil waard is.
De garantie
Op Europese producten zit standaard garantie. Toch is het verstandig om dit even goed na te kijken. Koop liever geen tweedehandse mobiele laadpalen. Enerzijds omdat je niet weet wat ermee gedaan is, anderzijds omdat je op die manier geen gebruik kunt maken van de garantieperiode wanneer er een defect blijkt te zijn, tenzij de mobiele laadpaal met bon zonder naam geleverd wordt.
Houd bij de garantie in de gaten dat dit alleen geldt wanneer het product op de juiste manier gebruikt is.
Vaste laadpaal of een mobiele thuislader?
De mobiele thuislader lijkt een prima alternatief op de duurdere laadpaal. Hier zitten echter een aantal kanttekeningen bij. Elektrische auto’s met een groter accupakket hebben vaak meer dan een dag nodig om volledig te kunnen laden op een standaardstopcontact. Het alternatief is de 3 fasen mobiele thuislader, maar wanneer hier een speciaal CEE-contact gemaakt moet worden, valt een groot deel van het prijsvoordeel direct weg.
Een ander punt is de verrekening van de mogelijke laadkosten of inzicht in de laadstatus. Op dat gebied wint de laadpaal het eigenlijk altijd. Mobiele laadpalen zijn niet met deze functies uitgerust. Zijn zij dat wel? Dan ligt de prijs van de mobiele laadpaal zeer dicht bij de prijs van een vaste laadpaal, waarmee het ook maar net de vraag is hoe ideaal de thuislader is.
De mobiele laadpalen zijn vooral geschikt om te gebruiken tijdens vakantie, laden wanneer je op visite bent bij iemand of om in nijpende situaties toch te kunnen laden zodat je de volgende laadpaal kunt halen.
Heb je echter een kleiner accupakket of een hybride? Dan kun je vaak prima volstaan met een mobiele thuislader. Een snellere laadpaal biedt dan nauwelijks relevante tijdwinst.
Bestaat er ook een mobiele laadpaal?
De term mobiele laadpaal wordt vaak gebruikt om de mobiele lader aan te duiden en hierbij het verschil met een laadkabel (dus geen lader) duidelijk te maken. De mobiele laadpaal bestaat echter wel. Dit zijn laadpalen die vaak verhuurd worden en die aangesloten kunnen worden op een spanningsbron (zoals een aggregaat, stroomnetwerk of andere manier van stroomvoorziening). De mobiele laadpalen worden op dit moment vooral ingezet bij evenementen en bouwplaatsen. De verwachting is dat deze mobiele laadpalen een piekvraag krijgen begin 2025 wanneer de nieuwe wetgeving actief wordt en grotere parkeerplaatsen verplicht een laadpunt moeten hebben.