Inhoud
Dubbele laadpalen vooral voor bedrijven (zakelijk gebruik)
Dubbele laadpalen worden voornamelijk zakelijk gebruikt. Dat heeft te maken met een aantal factoren:
- De laadpalen zijn (soms aanzienlijk) duurder dan de laadpaal met één aansluiting;
- De vraag naar laadpunten is groter bij ondernemingen aangezien hier simpelweg meer auto’s geparkeerd staan dan op jouw oprit;
- De fiscale voordelen voor zakelijke gebruikers zorgen ervoor dat de investering zich binnen kortere tijd terugbetaalt, waardoor de drempel naar een dubbele laadpaal lager is dan voor een particuliere gebruiker.
Een ander punt dat vooral voor grotere bedrijven en industriële ondernemingen geldt, is dat er vaak een zwaardere stroomaansluiting is. Kun je laden op 32 ampère via 3 fasen, dan kun je immers met de dubbele laadpaal 22 kW over twee elektrische auto’s verdelen, wat aantrekkelijker is dan een gemiddelde thuisaansluiting waar je het met 3,7 kW moet doen.
Maar ook dubbele laadpaal thuis mogelijk!
Wil je een laadpaal thuis om 2 auto’s op te laden? Dat is ook prima mogelijk; de dubbele laadpaal thuis laten installeren is namelijk in veel gevallen prima mogelijk. Hierbij is het wel verstandig om eerst te kijken naar je stroomnetwerk. Voor een dubbele laadpaal is een 3-fase-aansluiting namelijk ideaal, omdat er bijzonder veel stroom nodig is om twee elektrische auto’s tegelijkertijd te laden. Heb je geen aansluiting op 3 fasen, dan kun je contact opnemen met je netbeheerder, die de aansluiting (tegen betaling) kan verzwaren.
Extra controle op de werking vanwege de veiligheid
Op het moment dat er optimaal geladen moet worden op twee verschillende aansluitingen op één laadpaal, gaat het om een hoog vermogen dat door de laadpaal zelf naar de auto loopt. Daarom worden de dubbele laadpalen altijd goed gecontroleerd. We raden je sterk aan om dubbele laadpalen alleen door professionals te laten installeren. Een dubbele laadpaal laat je altijd plaatsen op een lege groep in de meterkast. Kies je voor een dubbele laadpaal op 3 fasen? Controleer dan of het model een geïntegreerde DC-lekstroombeveiliging heeft. Is dit niet het geval, dan heb je een aardlekschakelaar B (ALS-B) nodig in de meterkast om veilig te kunnen laden. Je mag nóóit een laadpaal aansluiten op 3 fasen zonder DC-lekstroombeveiliging in de laadpaal of in de meterkast.
Voordelen van een laadpaal met dubbele aansluiting
- Je kunt sneller twee elektrische auto’s laden zonder elke keer kabels te wisselen
- Dubbele laadpalen zijn veilig en vaak voorzien van een backoffice zodat je het laden op afstand kunt monitoren en bij kunt sturen
- Goedkoper (en makkelijker) dan het (laten) installeren van twee verschillende laadpalen
Kies je daarnaast voor loadbalancing, dan komen er nog een aantal voordelen bij. Het gaat hier om twee vormen van loadbalancing (officieel Dynamic Load Balancing, ofwel DLB). De eerste vorm is het verdelen van de lading over de twee laadkabels of outlets. Jij stelt in welke elektrische auto eerst vol moet zijn en de laadpaal met dubbele aansluiting zorgt ervoor dat dit mogelijk wordt door zelf de spanning bij te sturen naar de juiste auto op het moment dat dit wenselijk is.
De tweede vorm van loadbalancing wordt ook wel dynamisch laden genoemd. Bij dynamisch laden houdt de laadpaal rekening met de andere apparaten en machines die op hetzelfde netwerk aangesloten zijn. De laadpaal gebruikt alleen de spanning die beschikbaar is (vaak reststroom genoemd), zodat je geen hinder ondervindt van het laden van twee elektrische auto’s. Dat is vooral praktisch bij een dubbele laadpaal, omdat deze flink wat spanning vraagt.
Om dynamisch te laden heb je een slimme laadpaal nodig, plus een slimme energiemeter in de meterkast. Deze twee communiceren namelijk met elkaar om zo te ‘overleggen’ hoeveel stroom de laadpaal kan gebruiken zonder dat dit nadelige gevolgen heeft voor de rest van de woning of het bedrijf.
Kosten van een dubbele laadpaal
De kosten voor een dubbele laadpaal lopen sterk uiteen. Het gaat hier om de extra features en functies die je nodig hebt, en het maximale laadvermogen van de laadpaal die je kiest, plus de vraag of je vaste laadkabels kiest of juist twee outlets waar je zelf de laadkabel inplugt. Zo kun je al een instapmodel vinden (16A dubbele laadpaal met vaste laadkabels, maar zonder backoffice of geïntegreerde DC-lekstroombeveiliging) tussen de € 1200 en € 1400. Uitgebreidere versies, inclusief een backoffice, loadbalancing, ledverlichting en kabelhouders, komen gemiddeld tussen de € 1800 en € 2500 uit, al zijn er uiteraard ook veel duurdere modellen te vinden.
Let op dat hier extra kosten bij kunnen komen. Je kunt hierbij denken aan:
- Installatie van de dubbele laadpaal; tussen de € 200 en € 400 afhankelijk van je situatie
- Eventuele graafwerkzaamheden van de meterkast naar de plek waar de paal moet komen
- Kosten voor het verzwaren van de (particuliere) stroomaansluiting, plus hogere jaarlijkse aansluitingskosten
Tip van ons: een dubbele laadpaal met outlets in plaats van vaste kabels verdient vaak de voorkeur. De laadkabel is het zwakste deel van de installatie. Raakt de laadkabel beschadigd en heb je outlets, dan hoef je alleen de kabel te vervangen wat aanzienlijk bespaart op de kosten.
Niet hetzelfde als een bidirectionele laadpaal!
De dubbele laadpaal wordt regelmatig in één adem genoemd met de bidirectionele laadpaal, omdat er gedacht wordt aan een dubbele werking van de laadpaal. Een dubbele laadpaal is echter niet per definitie een bidirectionele laadpaal. De bidirectionele laadpaal (ook een V2G-laadpaal genoemd of een V2X-laadstation) is namelijk een lader die in twee richtingen kan laden; van het stroomnetwerk naar de auto én van je elektrische auto naar het netwerk. Op die manier kan de auto gebruikt worden als opslagpunt van bijvoorbeeld groene stroom die opgewekt is door je zonnepanelen.
De dubbele laadpaal is lang niet altijd in staat om energie vanuit de auto naar het netwerk te leveren. Alleen dubbele laadpalen die voldoen aan de ISO 15118-norm zijn in staat om dit mogelijk te maken.